Vakansies! - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Irma Baarda - WaarBenJij.nu Vakansies! - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Irma Baarda - WaarBenJij.nu

Vakansies!

Blijf op de hoogte en volg Irma

07 Juli 2014 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

De afgelopen weken hebben we nog van alles gedaan. Eind mei zijn we met zn vieren (Ingeborg, Michelle Sanne en ik) een weekendje naar Clarens geweest, een klein dorpje maar 3 uurtjes rijden vanaf Bloemfontein (dichtbij is hier ongeveer 1,5 uur rijden, het is pas ver als je meer dan 6 uur onderweg bent).

We wouden erg graag raften hier, dus dit gingen we de zaterdag tussen de middag doen. Omdat het hier winter is en het water waar we op gingen raften uit de bergen kwam, was het maar iets van 4 graden. We kregen een wetsuit aan en gelukkig scheen de zon, dus was het nog redelijk warm. Voor we in de boot gingen, kregen we wat instructies over wat je moest doen als er een wilder stukje aan kwam enzo; de man op de boot zou dan GO DOWN roepen zodat je in de boot bleef zitten. Bij de eerst e golf, hoorde ik m alleen niet, waardoor ik meer dan een meter de boot af vloog. Ik viel gelukkig wel weer in de boot, boven op een andere mevrouw die ook mee was. De volgende dag zijn we naar het Golden Gate national park geweest, wat heel mooi was. Hier hebben we alleen niet zo veel dieren gezien. Hierna hebben we nog 2 uur quad gereden door de bergen, dit was echt super leuk!

Twee weken later hebben we weer een auto gehuurd en zijn we richting Durban gereden. Onderweg zijn we gestopt bij de Drakensberg. Hier hebben we gewandeld in het park en gegeten in een supermooi hotel, waar we met de eigenaar hebben gesproken en geregeld hebben dat we daar goedkoop konden slapen in een huisje met een super uitzicht op de bergen! De volgende dag vertrokken we jammer genoeg alweer vroeg om door te rijden naar St. Lucia, waar we begonnen met een safari.
Die middag hebben we eerst een boottocht gemaakt langs nijlpaarden (lagen meer dan 30 bij elkaar te slapen) en hier hebben we ook een krokodil gezien. Ze waarschuwden hier zelfs met borden dat er één nijlpaardenfamilie is die ’s nachts door het dorp ging wandelen! ’s Avonds werden we weer opgehaald voor een nachtsafari, waarbij we met lampen op jacht gingen naar beesten. Hier zagen we heeeel veel impala’s en antilopen, wat zwijntjes en giraffen. Dit duurde tot half 11 ongeveer, waarna we snel naar bed zijn gegaan want we werden om 5 uur weer opgehaald voor een dagsafari in het Hluhluwe-Umfolozi park. Een uur later kwamen we aan in t park. Hier hebben we eerst een plekje gezocht om te ontbijten. Daarna hebben we de hele ochtend door het park gereden, en heeeel veel dieren gezien. Vooral weer impala’s en antilopen, en gnoe’s, zebra’s giraffen apen en pumbaas. De big 5 hebben we jammer genoeg niet helemaal gezien (t luipaard was nergens te vinden). Na de safari zijn we nog bij de gids thuis geweest, die had een jonge mangoose (beetje een kruising tussen een fred en een stokstaartje). Echt een super schattig beestje! Hartstikke druk en hij piepte de heeele tijd.

’s Avonds zijn we uit eten geweest en de volgende dag was ik jarig! We hebben in de ochtend weer een kleinere safari gehad, door het iSimangaliso wetland park. Alleen het weer was jammer genoeg niet zo mooi, dus de dieren waren veel aan het schuilen in de bossen. Hier hebben we ook geluncht met wijn, en omdat ik jarig was kreeg ik een fles wijn mee en toen we klaar waren en naar het hoofdkantoor gingen van de organisatie om nog een deel te betalen, kreeg ik ook nog een grote chocoladetaart!  Voelde ik me toch ook een beetje jarig.
Die dag zijn we nog naar Ballito gereden, een toeristisch plaatsje aan de kust. Hier hebben we ‘savonds gegeten en later zijn we naar een kroegje gegaan, en 12 uur was Sanne jarig!
In dit plaatsje hebben we 3 nachten in een penthouse geslapen aan het strand, echt super mooi. We hebben hier steeds op t strand gelegen, en we zijn naar een krokodillenfarm geweest. Hier hadden ze meer dan 7000 krokodillen.. mochten we ook nog een kleintje beethouden (had alleen een elastiekje om zn mond dus dat was een beetje nep haha).

De laatste 3 dagen van die vakantie zijn we in Durban geweest. Ook hier hebben we lekker op t strand gelegen en zijn we naar de indian market geweest, waar je allemaal souvenirs kon kopen (elk winkeltje had hetzelfde). De zondags zijn we naar uShaka marine geweest, een soort combinatie van het dolfinarium met een waterpark. Hier hebben we een dolfijnen en zeehonden show gezien en zijn we de rest van de dag van glijbanen af geweest!

Maandags hebben we de hele dag in de bus gezeten terug naar Bloem, en dinsdag moesten we alweer stage lopen. Gelukkig maar 8 dagen, want vorige week vrijdag gingen we alweer naar Pretoria! Hier hebben we een nacht geslapen en de volgende ochtend zijn we vroeg naar Sun City gereden, waar we op een olifant gereden hebben! Echt super coole en grote beesten, die waar ik op zat met Ingeborg was 3,2 meter hoog! Na de tijd mochten we ze nog voeren, dan draaiden ze heel schattig hun slurf zodat je brokken er in kon gooien. We mochten ook de brokken zo in hun mond gooien, dan deden ze hun slurf omhoog en kon je je hand in hun mond stoppen! De rest van de dag hebben we rondgelopen in Sun City, wat een soort van Atlantis is in de bergen. Het is net of rij je in the middle of nowhere, tot je een berg om gaat en er een hele stad ligt met grote kastelen en gebouwen. Het was alleen minimaal 80 euro per nacht om hier te slapen, dat vonden we iets te duur. Die avond zijn we weer terug gereden naar Bloem, omdat we voor die avond nog geen slaapplek hadden en geen zin hadden om in t donker hier nog naar te zoeken.

Het WK volgen we hier ook allemaal. De wedstrijden kijken we met mensen die we via stage hebben leren kennen, in the Galaxy pub hier. Afgelopen zaterdag zijn we eerst naar de rugbywedstrijd hier geweest, en daarna naar de kroeg om t voetbal te kijken! Iedereen in de kroeg was voor Nederland, en toen we wonnen moesten we het volkslied zingen, waarna we een shotje van de eigenaar kregen. Hierna hebben we nog even gefeest in Oolong, een andere bar.

Vorige week donderdag hebben we ons eindgesprek gehad, iedereen heeft zn stage gehaald! Nu heb ik nog 2 dagen stage, overmorgen is mijn laatste stage dag al en daarna kan ik beginnen met spullen inpakken voor de laatste reis, naar huis! Die 5 maanden zijn eigenlijk echt wel snel om gegaan en ik heb hier super veel gezien gedaan en geleerd, maar vind het nu ook wel weer fijn om lekker naar huis te gaan en vooral iedereen thuis weer te zien! Tis nu nog maar 8 dagen..

• 07 Juli 2014 - 17:15

Melissa:

Jaaaaaaaa bijna thuis!!!!!!

• 08 Juli 2014 - 22:24

Natasja:

Ben blij dat je het zo leuk gehad hebt, maar ik bin blied ast er weer bist pop