Eerste dagen stage - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Irma Baarda - WaarBenJij.nu Eerste dagen stage - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Irma Baarda - WaarBenJij.nu

Eerste dagen stage

Blijf op de hoogte en volg Irma

22 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

De afgelopen dagen hebben we vrij veel gedaan en beleefd. Zaterdagochtend zijn we vroeg met de taxi naar de university gegaan, om een seminar bij te wonen voor de ‘radiographers’; dit begon om 8 uur en eindigde om 2. Het niveau hiervan was niet super hoog, maar om iets beter te worden in Engels was dit ideaal.
’s Middags begon om 5 uur een rugbygame, de cheeta’s (Bloemfontein) tegen de lion’s (Johannesburg). Dit was een erg leuke wedstrijd! De cheeta’s stonden de hele wedstrijd voor, tot in de laatste minuut de lion’s scoorden en alsnog wonnen. Omdat het de eerste wedstrijd van het seizoen was, was het vrij druk en hing er een erg gezellige sfeer.

Maandags begon dan echt onze stage. Onze dag begint om ’s ochtends half 8, en eindigt om 4 uur. Het vroege opstaan is even wennen, maar we zijn ook supervroeg klaar en kunnen dan nog lekker in de zon zitten op ons balkon! (Al is het de laatste dagen niet super mooi weer, heeeeel veel onweer en ook regen..) Onze eerste dag begon erg rustig, we werden om 9 uur opgepikt en naar de afdeling ‘bedryfsgesondheid’ gebracht, waar bloed afgenomen werd en je ogen, bloeddruk enz. gecheckt werden. Voor dit kon gebeuren hebben we bijna 2 uur in de wachtkamer gezeten. Konden we vast weer even wennen aan het tempo van werken hier in Afrika .

De stage zelf is erg leuk en afwisselend, al is het iets chaotischer dan in Nederland. Er zijn nog zo’n 14 Zuid-Afrikaanse studenten, waar we mee moeten werken waardoor je vaak met minimaal 2 of 3 personen één patiënt helpt. Soms staan er zelfs 6 te kijken. Ook is het ziekenhuis niet zo wit, er zit voor de helft een soort blauw tapijt tegen de muren en er zijn veel houten balken te zien.

De dinsdag hadden we al weer een dagje vrij, omdat de universiteit een citytrip had georganiseerd. ’s Ochtends om 9 uur werden we opgepikt met een busje, samen met Naomi en Annalien uit België en Remy uit Frankrijk. We reden eerst naar Lebone, een soort weeshuis met jonge kinderen die besmet zijn met HIV. De meeste kinderen waren buiten lekker aan t voetballen. Ze verbouwen hier al hun eten zelf en leven verder eigenlijk van donaties en souvenirs die ze verkopen. Vanaf hier zijn we naar het oorlogsmuseum gegaan. Allebei wel indrukwekkende dingen. In het museum werd verteld hoe de steden en dorpen ontstaan zijn. Het oudste gebouw in Bloemfontein komt uit 1849, erg jong nog dus.

Als laatste zijn we naar Naval Hill geweest. Dit is een grote heuvel in Bloemfontein, waar wilde beesten leven zoals giraffen, struisvogels en zebras. De zebra’s hebben we jammer genoeg niet gezien, maar de andere twee wel! Op de top staat een standbeeld van Nelson Mandela van dik 6 meter hoog en je kunt er over heel Bloemfontein uitkijken.

De andere drie dagen stage waren erg leuk, wel een beetje vermoeiend omdat ik wel even moet wennen aan het Engels praten, maar dit gaat gelukkig steeds beter. Ook het Afrikaans is soms nog redelijk te verstaan als ze t langzaam spreken. Trek in die asem, blaas uit die asem (dat betekent inademen en uitademen).

Vrijdagavond zijn we nog met de meiden naar de bios geweest, naar de film the nut job. We willen eigenlijk binnenkort ook naar een film waarin ze echt Afrikaans praten, zien of we dat een beetje begrijpen (vrou soek boer komt hier binnenkort, dat leek ons wel wat).

En vandaag (zaterdag) hebben we lekker uitgeslapen! Eind van de middag zijn we naar de University geweest, waar een pageant werd gehouden, georganiseerd door studenten. Hier waren denk ik wel 200 mensen, waarvan wij de enige blanken, waardoor we ook nog even genoemd werden door de presentatoren. De show zelf was best leuk, alleen het geluid niet super waardoor we bijna niks konden verstaan. We zijn ook niet super lang gebleven.
Voor morgen is niet super mooi weer voorspeld, dus denk dat we een dagje lekker helemaal niks gaan doen! En maandag begint onze stage weer, deze week wel vijf dagen.

Groetjes!

• 23 Februari 2014 - 09:44

Yvonne Grasman:

wauw irma mooi reisverslag! ik kijk uit naar de volgende. succes en veel plezier
    yvonne

• 23 Februari 2014 - 11:05

Sonja:

Wat weer een leuk verslag Irma. Zie nu ook alweer uit naar de volgende.
    Geniet van je vrije zondag en succes komende week.

• 23 Februari 2014 - 11:21

Kees:

Wat een mooi verhaal. Vooral die gekke zinnetjes .Trek in die asem.Blaas uit die asem.Als je straks weer thuis komt spreek je vloeiend Engels Zuidafrikaans Prettige vrije dag en tot skypens

• 23 Februari 2014 - 12:13

Auke:

Leuk zeg! Je Afrikaans wordt steeds beter! En je Engels ook dus. Erg handig. Oma komt zo met Ydo en Andrea en Sonja. Op de zaak want Andrea wil sporten! Zal ze de groeten van je doen, dikke kus ut Grins! X

• 26 Februari 2014 - 10:26

Oma En Opa V.d.Vegt:

Hallo Irma.
    Leuk en interessant verhaal.
    Nog een mooie tijd daar.
    De groetjes,
    Oma en Opa van Herry