Heeeel veel stage en leuke weekenden - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Irma Baarda - WaarBenJij.nu Heeeel veel stage en leuke weekenden - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Irma Baarda - WaarBenJij.nu

Heeeel veel stage en leuke weekenden

Blijf op de hoogte en volg Irma

11 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Ek is baie jammer dit so lank geneem het om te skryf, maar hier is weer een verhaaltje! We zijn hier inmiddels alweer bijna 13 weken, nog maar 9 te gaan!
Sinds we naar Kaapstad zijn geweest, hebben we het steeds heeeel druk met stage :P, elke dag van half 8 tot half 4. Af en toe werken we over van 4 tot 7 of een public holiday, om uren te sparen zodat we weer andere dagenvrij kunnen hebben.

De afgelopen maand heb ik op verschillende onderdelen van de afdeling gewerkt. Een week op de echo, bij de ‘screening’ (hier doen ze voornamelijk contrastonderzoeken van de darmen en slokdarm), een weekje op theatre (operatiezaal) en een week bij de mri. Het is erg leuk om veel verschillende dingen te zien, al mag je niet superveel echt helemaal zelf doen omdat je hier maar zo kort bent.
Ik heb hier inmiddels al wat aparte dingen gezien, zoals een vrouw waarvan de voet aan t afsterven was. De dikke teen was al weg, en de rest van de voet begon al zwart te worden en stonk verschrikkelijk. En een paar patiënten met een vleesetende bacterie ofzo, waar ook hele happen vlees weg waren op hun been.
Bij de mri was een jongen die een tumor had op zn bovenbeen, zo groot als 2 grote voetballen. Hij was in 2008 al geweest, maar toen heeft hij een operatie geweigerd, omdat het tegen hun geloof is, en zou de geneesheer ofzo van hun stam er wel voor zorgen dat de tumor weg ging. Dit hielp natuurlijk niet, dus nu was de jongen terug om te kijken tot hoever de tumor gegroeid was bij zijn heup, zodat ze zijn hele been goed konden amputeren. Het is echt raar dat mensen hier pas naar de dokter gaan op een punt dat ze echt niet meer anders kunnen, deze jongen kon niet eens meer lopen.
Ook komt hier wel veel tuberculose en HIV voor. Om HIV te voorkomen, liggen overal in het ziekenhuis, in lodges, restaurants enz. condooms die je gratis mee kan nemen.

Het afspraken systeem in het ziekenhuis is ook ietsje anders dan in Nederland. Wanneer je in NL een afspraak hebt om tien uur, en dit tien minuten uitloopt zeurt iedereen al. Hier hebben ze 10 of 20 patiënten op een dag, en tegen elke patiënt zeggen ze: kom maar om half 8. De ene keer zit er om half 8 niemand, maar het kan dus ook vol zitten waardoor degene die het laatst kwam erg lang moet wachten (bij de mri zaten patiënten al 2 uur te wachten).

De weekenden hebben we natuurlijk wel vrij, en dan doen we nog wel verschillende dingen. Zo zijn we in het paasweekend een dagje naar Kimberley geweest, naar die groot gat (the Big Hole). In dit gat zochten mensen vroeger naar diamanten, en die mensen hebben het hele gat zo uitgegraven. Nu zit er een laag van 40 meter water in, wat een hele aparte groenblauwige kleur heeft.
Zondag hebben we met de meiden geluncht bij Esther, zij komt ook uit Nederland en heeft hier in 2007 stage gelopen. Tijdens haar stageperiode heeft ze een man ontmoet, waar ze 3 jaar geleden mee getrouwd is en sindsdien woont ze hier! Ze hadden nog wat vrienden uitgenodigd en met z’n allen hebben we gezellig gebraaid en spelletjes gespeeld.

2e paasdag hadden we vrij, en stond er niks op de planning. Ik had niet zo’n zin om de hele dag in die saaie appartementen hier te zitten, dus ben ik wat op internet gaan zoeken en vond een boerderij met leeuwen hier 35 km vandaan. Met z’n vijven (Michelle, Sanne, Annelien en Eva) zijn we in de taxi gestapt en hierheen gereden.
Hier hebben we eerst gezien hoe volwassen leeuwen (vanaf 3 jaar oud) gevoerd werden met custard. Echt super grappig om zulke grote, ‘gevaarlijke’ beesten vla zien eten, hun hele mond was geel. Zo leken ze iets schattiger (al stond er een week nadat we hier waren in de krant dat iemand die dit hier gedaan heeft aangevallen is door één van de leeuwen..) Hierna hebben we onze eerste ‘echte’ gamedrive gedaan, waar we verschillende soorten bokken hebben gezien, zebra’s, lama’s, dromedarissen, een nijlpaard en allemaal kleinere beesten zoals meerkatten gezien. De eigenaar die ons rondreed heeft ooit een zwart paard gekregen om te slachten voor de leeuwen, maar dit kon hij niet en hij heeft het paard vrijgelaten. Die leefde nu samen met de zebra’s!
Het leukste hebben we na de safaritocht gedaan, spelen met jonge leeuwen! Er lagen vijf leeuwen in de tuin van de eigenaren, van 6 maanden tot een jaar oud. Hier mochten we bij gaan zitten en ze aaien en met ze spelen! Ze zijn echt opgevoed als honden, zo goed luisteren ze, en als ze beten en je gaf een tik op hun neus hielden ze zich weer rustig. Ze gingen mooi op hun rug liggen zodat je hun buik kon aaien, en af en toe probeerden ze wel je armen te pakken, maar wel redelijk voorzichtig. De leeuwen slapen zelfs in huis met de kinderen van de eigenaren (van ongeveer 5 en 9 jaar).
Na de grote leeuwen liet de vrouw die ze opvoedde nog de jongste zien, Valentino, die twee maanden oud was. Een super schattig beestje!!

We zijn nu bezig met ons stageverslag en de laatste vakanties plannen (doe ik iets liever dan dat verslag). Over twee weken gaan we een weekendje naar Clarens en in juni (rond mijn verjaardag) een dikke week naar Durban en het Hluhluwepark! Ik zal wel weer even laten weten hoe dat was!!

• 13 Mei 2014 - 21:05

Saskia:

Leuk weer wat te lezen over jullie avonturen. Een bezoek aan een witch dokter is ook heel leuk! Bizarre dingen allemaal he,
    Wij nu langzaam aan het voorbereiden op Sri Lanka!

• 14 Mei 2014 - 10:57

Oma En Opa :

Hallo Irma,
    Leuk je afrikaans, Kun je je daar dan ook beter verstaanbaar maken?
    Mooi verslag , Maar die griezel verhalen lees ik liever niet.
    Slaap je nog wel als je zoiets hebt gezien?
    Nog heel veel mooie dagen daar.
    De Groetjes,
    Oma en OPa

• 02 Juli 2014 - 14:19

Oma En Opa Uit De Blesse:

Hallo Irma
    Weer een leuk verslag.
    Bedankt en nog veel mooie belevenissen.
    Oma en Opa