Lesotho! - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Irma Baarda - WaarBenJij.nu Lesotho! - Reisverslag uit Bloemfontein, Zuid-Afrika van Irma Baarda - WaarBenJij.nu

Lesotho!

Blijf op de hoogte en volg Irma

08 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Bloemfontein

Afgelopen weekend zijn we 3 dagen naar Lesotho geweest, een ‘klein’ landje dat omringd is door Zuid-Afrika. Het hele land bestaat uit bergen, het laagste punt in dit land is nog meer dan een kilometer hoog.
Vrijdags hebben we twee auto’s opgehaald, zodat we zelf naar Lesotho toe konden rijden. Die dag heb ik ook voor het eerst links gereden! Dit rijd wel wat apart, vooral omdat de mensen hier nog wat asocialer rijden dan in Nederland. Als het stoplicht rood is, rijden ze half door het kruispunt op om zo snel mogelijk weg te kunnen.

Zaterdagochtend zijn we om half 7 met z’n tienen (ook met Naomi, Annelien en Remy) vertrokken naar Lesotho. Bij de grensovergang kregen we een stempel, die je nodig hebt om Lesotho binnen te komen. Dit hebben ze alleen nooit weer gecontroleerd. Volgens mij hadden we ook zo door kunnen rijden. Vanaf de grens reden we door Maseru, de hoofdstad. Langs de hoofdweg was het superdruk, iedereen zat in kleine hutjes van golfplaten en hout, om eten, schoenen of andere dingen te verkopen.
Wij zijn doorgereden naar Thaba Bosiu, een berg zo’n 25 km van deze stad. Met de auto konden we al erg hoog komen op deze berg, maar de laatste 100 meter moesten we te voet doen. Dit was echt supersteil en rotsig, maar eenmaal op de top was het uitzicht prachtig! Boven op de berg liepen wilde paarden, die inmiddels wel al aardig aan mensen gewend waren dus hier konden we zo tussendoor lopen. Verderop op de berg was een klein kerkhof, waar alle belangrijke mensen, zoals de koningen, begraven worden. De huidige koning komt hier ieder jaar, niet te voet maar per helikopter.
Rond half 1 zijn we vanaf deze berg doorgereden naar Roma, waar we die nacht bleven slapen. Hier zijn we ook nog weer een berg opgelopen, om dinosaurus voetafdrukken te zien. Erg groot en duidelijk waren deze niet, en niemand weet of ze echt zijn of nep, maar: we hebben ze gezien! Hierna hebben we boodschappen gedaan, om ’s avonds te kunnen ‘braaien’ (het Afrikaanse barbequen). De supermarkten in Roma waren ietsje anders dan in Bloem. Hier was niet zoveel keus, het vlees was voornamelijk kippenlevers, harten, hoofden en voeten. Gelukkig hadden ze wel iets dat leek op worst en kipfilet. Die avond hebben we gebraaid met z’n tienen voor totaal twintig euro, echt super goedkoop.
Ook hebben we hier in Roma voor het eerst sinds we hier zijn gezwommen. Het is hier dan wel super warm, maar echt zwembaden hebben ze hier weinig. gelukkig is sinds vorige week het openbare zwembad in Bloemfontein weer open. Hier proberen we aankomend weekend heen te gaan als het mooi weer is.

De volgende ochtend zijn we vrij vroeg weer doorgereden naar Semonkong. Totaal maar 80 kilometer, maar we hebben hier zo’n vier uur over gedaan. De wegen waren voornamelijk onverhard en we zijn een aantal keer wat lastigere, natte stukken tegengekomen. Eenmaal aangekomen bij de Semonkong Lodge hebben we wat gegeten en zijn we vervolgens op het paard gestapt!
Dit was echt super vet, door de bergen zijn we naar de hoogste waterval van Lesotho gelopen, van bijna 200 meter hoog. De rit was totaal ongeveer drie uren, en toen we terugkwamen bij de lodge stonden er tien ezels voor ons klaar om op kroegentocht te gaan!
Echt superleuke beesten zijn dit, ze hadden geen hoofdstel om, omdat je ze stuurt met tikken op de nek. Dus gewoon zitten en eigenlijk hoef je verder niks te doen! De eerste kroeg waar we kwamen was leeg, maar de tweede kroeg was best druk en heel erg gezellig! De derde was niet zo super, dus zijn we snel weer terug gegaan naar de lodge. Hier hebben we gegeten in het restaurantje en Eva’s verjaardag nog gevierd, die werd die dag 22!

De maandags zijn we rond tien uur weer vertrokken, omdat we eind van de middag de auto’s weer in moesten leveren. Dit was een saai dagje, we hebben tot half 5 in de auto gezeten maar dat was het zeker waard!
Dinsdag begon onze stage week weer. We mogen steeds meer dingen zelfstandig gaan doen en hebben donderdag van vier tot zeven extra gewerkt. Samen met één laborant hebben we de hele afdeling ‘gerund’, alleen waren er totaal maar zo’n 6 patiënten. Toen we thuiskwamen bleek dat de stroom er af was, omdat heel Zuid-Afrika met een stroomtekort zit. Om energie te besparen gooien ze telkens een andere buurt een paar uur van de stroom af. Vreemde oplossing maar t zal wel werken.

Gisteravond hebben we een echte braai gehad, georganiseerd door de mensen die regelen dat wij hier kunnen stage lopen. Dit was erg gezellig! Vandaag zijn we naar de cheeta farm geweest, een huis waar cheeta’s, luipaarden en andere beesten (zoals wolven en springbokken) opgevangen worden. Hier konden we een serval aaien en jonge luipaarden! Ook kon je een stokstaartje een ‘soort van’ hand geven, erg leuke nieuwsgierige beestjes. De volwassen cheeta’s leven in de tuin en zelfs in huis van de mensen die er wonen, echt grote huiskatten!

Vanavond gaan we waarschijnlijk even naar het casino of bowlen, daar zijn we nog niet over uit.

Lang verhaal dit keer, maar we hebben deze week ook erg veel leuke dingen gedaan!
Groetjes!

• 08 Maart 2014 - 18:59

Klacien:

leuke ie verslagen van jou.. een hele andere wereld....

• 08 Maart 2014 - 19:08

Sonja:

Wat weer een leuke dingen hebben jullie beleefd en wat een leuk verslag. Om jaloers op te worden! Veel plezier vanavond. Xxx

• 08 Maart 2014 - 20:18

Auke:

Leuk om te lezen weer! Had via FB al wat gezien en gehoord maar nu hen ik weer helemaal op de hoogte! Veel plezier vanavond met stappen!!

• 09 Maart 2014 - 09:41

Yvonne Grasman:

wauw mooi verhaal! veel plezier.

• 10 Maart 2014 - 14:12

Gerda:

waauuww super leuk allemaal irma!! en wat hou je waarbenjij.nu goed bij :P
    heel leuk allemaal!!