Capetown and the Garden route - Reisverslag uit Garden Route, Zuid-Afrika van Irma Baarda - WaarBenJij.nu Capetown and the Garden route - Reisverslag uit Garden Route, Zuid-Afrika van Irma Baarda - WaarBenJij.nu

Capetown and the Garden route

Blijf op de hoogte en volg Irma

04 April 2014 | Zuid-Afrika, Garden Route

Omdat we zo hard werken hier, vonden wij (de dames; Ingeborg, Sanne, Michelle en Eva) dat we wel een vakantie verdient hadden!  (en omdat het weer hier snel minder wordt, april wordt t al ‘koud’).
Daarom zijn we donderdagavond 13 maart om half 10 met de bus vertrokken naar Kaapstad! Na een vrij lange rit van dik twaalf uur, kwamen we ’s ochtends om 10 uur aan, waarna we Europcar moesten zoeken. Via internet hebben we hier weer een auto geboekt, alleen eenmaal daar aangekomen bleek dit niet zo simpel te gaan als we dachten, omdat niemand van ons 23 jaar of ouder was… We waren even bang dat we helemaal geen auto meekregen, maar omdat ik gelukkig ook m’n motorrijbewijs had konden we uiteindelijk wel één meekrijgen! We waren al even bang dat we straks nergens konden komen en wel weer terug konden naar Bloemfontein.

Na dit gedoe hebben we alle bagage ingeladen in een mooie knalrode VW en zijn we naar the Waterfront gereden. Dit is een soort winkelcentrum, een vrij toeristisch gedeelte in Kaapstad.
’s Middags zijn we op de boot gestapt naar Robbeneiland. Tijdens deze boottocht hebben we zeehonden, pinguïns (ja die leven hier echt in de warmte!) en dolfijnen gezien. Op het eiland zelf hebben we een interessante rondleiding gehad van een man die hier zelf vijf jaar gevangen heeft gezeten. Na deze indrukwekkende middag hebben we gegeten in een gezellig restaurantje en hebben we onze slaapplek opgezocht, een backpackerslodge waar we met nog vijf anderen op een klein kamertje sliepen.

De volgende ochtend zijn we half acht al vertrokken naar de tafelberg. Om acht uur gingen we als één van de eersten omhoog in de kabelbaan, naar de top van de berg. Hier hebben we een rondje gelopen, waar we veel hagedissen en dassies hebben gezien (een soort grote cavia’s). Na een brunch op de berg met een prachtig uitzicht, zijn we weer naar beneden gegaan en zijn we naar een groot aquarium geweest, de Two Oceans. Hier hadden ze veel soorten vissen, krabben en haaien en pinguins. Later zijn we nog langs een klein marktje geweest.
Rond 4 uur zijn we langs de kust vast richting Simon’s Town gereden, waar we zouden overnachten. Onderweg kwamen we een supermooi strand tegen, waar we nog een uurtje gelegen hebben.
’s Avonds hebben we heerlijk gegeten aan het strand in Simon’s Town en we sliepen in een oude chapel. Echt een superleuke, gezellige grote kamer.

Zondagochtend zijn we, op advies van de eigenaar van de lodge in verband met bussen met toeristen, weer vroeg vertrokken. Dit keer naar Cape point, een natuurreservaat in de zuidelijke punt onder Kaapstad. Hier hebben we weer allemaal wilde dieren gezien, waaronder schildpadden en een slang!
Rond een uur of tien waren we bij Kaap de Goede Hoop, waar inderdaad al super veel toeristen in een rij stonden om op de foto te komen met het bord waar de naam opstond (zijn wij natuurlijk ook bij gaan staan als echte toeristen).
Na Cape Point zijn we naar Boulder’s beach gereden, een strand in Simon’s Town waar honderden pinguins leven. Super grappig om te zien, dat die beesten daar in 30 graden lekker op het strand rondlopen. Je kon zelfs naast ze zitten op de rotsen! Al was er één die ons niet zo leuk vond als wij hem; die probeerde ons een beetje aan te vallen..

De volgende dag zijn we rond acht uur vertrokken, omdat we de maandagavond in Mosselbay zouden slapen, zo’n 4 uur rijden naar het oosten. Omdat we dit vrij lang vonden om in één keer te doen, zijn we na een kleine 2 uur gestopt in Hermanus. Hier hebben we even geluncht en gewinkelt. Verder was dit een vrij rustig dagje.

Dinsdag daarentegen was iets spannender, ’s ochtends zeven uur zijn we naar de verzamelplaats van White Shark Africa gelopen om te gaan cagediven met de haaien! Na een goed ontbijt zijn we met z’n allen de boot opgestapt en de zee op, en zijn we ongeveer 1 km uit de kust gaan stilliggen om te wachten op de sharks! Na een half uurtje kwam er al een kleine hamerhaai, al was dit niet waar we op aan het wachten waren. Niet veel later kwam de eerste echte witte haai! Uiteindelijk zwommen er vier verschillende witte haaien om de boot, en mochten we een wetsuit aantrekken en de kooi in! Het was al supercool om op een boot te zitten met echte grote haaien die om je heen zwemmen, maar eenmaal in het water was het nog leuker! Ze zwommen echt vlak voor je neus langs, omdat ze met een vissenkop naar de kooi toegelokt werden. Een hele aparte ervaring!
Voor de middag hadden we nog niks gepland, dus hebben we een beetje door Mosselbay heengelopen, over een marktje en zijn we langs het infocentrum geweest om te zien wat er in de buurt te doen was. De vrouw die daar aan het werk was, adviseerde ons de ‘walk with a lion’. Eerlijk gezegd dacht ik eerst dat ik dit verkeerd verstond, maar na wat uitleg bleek dat je hier écht met een leeuw kon lopen. Eind van de middag zijn we naar de farm waar dit kon gereden, waar we opgewacht werden door Mufasa, een 3,5 jarige leeuw die even uit gelaten moest worden. Ook weer iets erg onnatuurlijks, om naast zo’n groot beest te lopen, die normaal gesproken je zo kan opeten. Na een paar honderd meter mocht Mufasa even rusten, en mochten we om en om even achter hem gaan zitten en hem aaien.. net een grote kat!

Na deze superleuke dag hebben we gezellig met z’n vijven gegeten en zijn we niet erg laat op bed gegaan, zodat we de volgende ochtend weer vroeg konden vertrekken naar Oudtshoorn. Hier begonnen we met een rondleiding door de Cango Caves. Omdat een gewone rondleiding ons wat saai leek, hebben we meegedaan met de adventure route. Na twee erg grote hallen, werd de grot steeds smaller en moesten we steeds meer klimmen, bukken en zijdelings lopen. Het smalste gedeelte in de grot was 27 cm!
Na deze tocht zijn we naar een struisvogelfarm gereden, waar we een rondleiding kregen. Hier mochten we ook op die gekke beesten rijden, wat echt heel erg grappig was. De vogels worden ‘gevangen’ door een zak over hun kop te doen, waardoor ze rustig worden. Zo kun je er makkelijk op klimmen, maar zodra de zak weggehaald wordt, zijn ze knettergek en racen ze door de bak! Het ritje duurde dan ook niet lang, na zo’n dertig meter werd je er al weer door de begeleiders van afgetrokken.
Op de weg naar Knysna, waar we die avond zouden overnachten, kwamen we nog een soort kleine dierentuin tegen. Hier kregen we een rondleiding, van ongeveer een uur. Het park was erg mooi, met een soort bruggen over de verblijven waardoor je de hele kooi door kon kijken, zodat je eigenlijk altijd de dieren zag. Die avond sliepen we met z’n vijven gezellig weer op één kamer, in een backpackerslodge in Knysna.

De donderdag begonnen we om negen uur met een townshiptour. We werden opgehaald in een oud busje, waar al twee Nederlands in zaten, uit Brabant. Zij liepen stage in een hotel richting Kaapstad.
De tour was erg interessant, het is een groot verschil met de ‘normale’ stad. Alle huisjes zitten vlakbij elkaar en zijn opgebouwd uit hout en golfplaten, en sommige hebben niet eens stromend water. Er zitten ook allemaal kleine ‘winkeltjes’; een supermarkt, soort slager waar je heel vies vlees kon kopen (was iets met de magen plus inhoud van de koe ofzo) en een paar kappers.
Vervolgens zijn we langs een middelbare school geweest, waar iedereen in uniform rondliep. Na de school gingen we naar de rastafari’s. De rastafari’s zijn mensen die geen vlees eten, geen alcohol drinken en ook niet roken; behalve marihuana. Hier hebben ze metershoge planten van in de tuin staan. Eén van de rastafari’s zelf vertelde over hun dorpje hier, en had al 24 jaar zijn haar laten groeien. Dit hing tot op z’n knieën en was helemaal hard geworden, zoals dreadlocks. Heel vies.
In de middag hebben we een rustig boottochtje gemaakt in de Lagoon van Knysna.

Vrijdag ging de reis verder richting Tsitsikamma, en zijn we eerst naar Monkeyland en Birds of Eden geweest. Deze parken zitten naast elkaar, en zijn eigenlijk omheinde stukken bos waar apen en vogels leven. Hier hebben we bijna drie uur rondgekeken en even goed geluncht, om ons voor te bereiden op de middag..
Hierna zijn we namelijk doorgereden naar de Bloukransbrug, voor de hoogste bungeejump van een brug (216 meter). Na het aanmelden werden we hier in een tuigje gehesen. Om 3 uur zijn we met tien jongens die ook zouden springen en de begeleiding naar het midden van de brug gelopen. De brug was 400 meter lang, waardoor je 200 meter moest lopen naar de bungeeplek. Dit was onder de echte brug en was allemaal gemaakt van een soort metalen gaas, waardoor je overal heen kon kijken, ook de diepte in.
Eenmaal op de brug werd je gewicht gecontroleerd om te checken aan welk touw ze je moesten binden, werden de regels uitgelegd (niet zelf naar de randen, niet over hekken klimmen enz.) en vervolgens werd er muziek keihard aangezet. Hierdoor was het net een feestje! 
Nadat Ingeborg, Michelle en Eva al geweest waren, werd ik vastgebonden aan mn voeten en klaargemaakt om te springen. Omdat je de hele tijd op het midden van de brug staat en niet bij de rand mocht komen, had ik vrij weinig tijd om te twijfelen omdat ze zodra je stond begonnen te tellen:
5, 4, 3, 2, 1, BUNGEEEEE!!
Wat een geweldig gevoel! De vrije val duurde zo’n 5 seconden en je viel zo’n 180 meter. En hoe hard de muziek ook aanstond, een paar meter na de sprong hoorde ik niks meer, was het overal superstil.
De bungeejump was echt één van de coolste dingen die ik ooit gedaan heb. Al twijfelde ik in het begin, ik zou het nu zo weer doen.
Na deze sprong hebben we wat gegeten in het restaurant, waar bleek dat alle sprongen live uitgezonden werden op een tv die daar hing.

Die avond hebben we geslapen in Stormsriver, en hebben we besloten om de volgende ochtend te gaan ziplinen, zo’n tien kilometer verderop. Weer een tuigje aan, helm op en glijden maar, over de rivier heen en weer. Na zeven lijnen, was dit jammer genoeg al weer voorbij.
Rond de middag zijn we verder gereden naar Port Elizabeth, daar zou deze vakantie eindigen. We hebben meteen de auto ingeleverd bij het vliegveld in PE, waar gelukkig bijna niks aan mankeerde: we waren alleen één wieldop kwijt. Vast ergens verloren, maar dit is niemand van ons opgevallen.
Vanaf het vliegveld zijn we met de taxi naar de laatste lodge gegaan. Hier hebben we onze spullen neergelegd, bikini aangetrokken en op naar het strand! Het was bijna 40 graden die dag!
Heerlijk gezwommen in de zee tot een uur of 5, toen het weer ineens in tien minuten omsloeg.
Gauw terug naar de lodge, gedoucht en wat te eten geregeld, waarna we naar een andere lodge zijn gegaan waar Keije, Johnny, Annelien, Naomi en Remy zaten, voor een weekendje PE. Hier hebben we die avond gezellig met z’n allen gezeten.

De laatste dag hebben we nog een strandrit op een paard gemaakt. Samen met Michelle en Sanne gingen we op de ‘gevorderden’ tocht en zijn we langs een leuk bospad geweest met allemaal hindernissen. De heenweg zijn we hier rustig langsgereden, maar terugweg mochten we ze gaan gebruiken! Ook zijn we heerlijk in rengalop over het strand geweest.
De middag hebben we besteed aan winkelen in the boardwalk, een beroemd winkelcentrum in Port Elizabeth; lijkt op Disneyland maar dan zonder attracties (wit ‘kasteel’ met blauwe daken) en over een marktje vlakbij.

En helaas kwam er een einde aan deze vakantie, om vijf uur die middag zijn we met de bus weer vertrokken richting Bloemfontein. Hier kwamen we ’s nachts 3 uur aan, waarna we een taxi geregeld hebben om thuis te komen, gedoucht en op bed, want half acht begon de werkweek weer…

• 04 April 2014 - 17:28

Sonja:

Heeft even geduurd maar wat weer een prachtig verhaal, je kan wel schrijfster worden!
    Weer een heel avontuur beleefd, super! Op naar het volgende.

• 04 April 2014 - 17:40

Oma En Opa De Blesse:

Hallo Irma.
    EN DAT NOEMEN ZE STAGE LOPEN>
    Geweldig zo'n mooi verslag. Dat is dus echt genieten,
    We gunnen het je van harte hoor.
    Irma nog heel hartelijk bedankt voor je leuke kaart.
    Dat was echt een verrassing.
    De groetjes,
    Oma en Opa ( Annie en Herry)

• 06 April 2014 - 18:50

Caro:

Hoi Irma!

Leuk om over je avonturen te lezen!! Geniet er nog maar van, voor je het weet is het alweer voorbij..

Kus Caro